Αυτισμός. Γιατί το παιδί μου δείχνει να μη με ακούει?

Τα παιδια με αυτισμό έχουν συχνά δυσκολίες στην κατανόηση του λόγου και την επεξεργασία των ακουστικών πληροφοριών. Ακόμα και τα παιδιά με πλούσιο λεξιλόγιο μπορεί να δυσκολεύονται να κατανοήσουν όλα όσα ακούν. Αρχικά παρατηρείστε το παιδί σας. Εξετάστε τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνεί. Πώς εξηγεί τις έννοιες, τις λεπτομέρειες, τις αποχρώσεις και το νόημα των καθημερινών συζητήσεων. Οι περισσότεροι μιλάμε αυτόματα, χωρίς να σκεφτόμαστε πόσο καλά μπορεί ένα παιδί να προσλαμβάνει τις πληροφορίες. Πρέπει να αναλογιστούμε, πώς χρησιμοποιούμε τις λέξεις, την ταχύτητα της ομιλίας μας και τη μη λεκτική επικοινωνία μας με το παιδί. Ως μη αυτιστικοί θεωρούμε ότι η επαφή με το βλέμμα είναι μία ένδειξη ότι ο ακροατής προσέχει. Αυτό μπορεί να είναι αλήθεια για τα περισσότερα παιδιά αλλά όχι για τα παιδιά με αυτισμό. Αν αναλογιστούμε πόσο πολύπλοκη για τον ακροατή είναι η διαδικασία του να κοιτά, ν' ακούει και να προσπαθεί να κατανοήσει το νόημα των λέξεων, τότε θα αντιληφθούμε ότι για ένα παιδί με αυτισμό θα ήταν πολύ ευκολότερο να επεξεργαστεί τις λέξεις, αν του επιτρέπαμε να κοιτάξει προς κάποια άλλη κατεύθυνση την ώρα που του μιλάμε. Χαρακτηριστική είναι η ερώτηση ενός αυτιστικού ενήλικα, "τελικά θέλεις να σε κοιτάω ή να καταλαβαίνω αυτά που λες?" Επιτρέψτε στο παιδί σας να ακολουθήσει την ενστικτώδη τάση του να κοιτάει μακριά όταν ακούει, γιατί απλά αυτό του συμβαίνει αυθόρμητα. Για να γίνεστε πιο εύκολα κατανοητοί χρησιμοποιείστε συγκεκριμένες λέξεις με κυριολεκτικό νόημα και μικρής έκτασης προτάσεις. Μιλήστε ήρεμα με σταθερό τόνο φωνής. Πολύ συναίσθημα στη φωνή σας μπορεί να προκαλέσει διάσπαση και σύγχιση. Μιλάτε πιό αργά αν έχετε την τάση να μιλάτε γρήγορα. Να θυμάστε να σταματάτε και να περιμένετε σιωπηλά πριν την απάντηση. Μην επαναλαμβάνετε μέχρι να απαντήσει το παιδί. Πιθανότατα, σας έχει ακούσει και απλά χρειάζεται το χρόνο του. Η παύση αυτή μπορεί να φαίνεται ατελείωτη για εσάς αλλά για το παιδί σας δεν είναι. Κλείνοντας, αξίζει να αναφέρω τα λόγια του John Engle ενός αυτιστικού ενήλικα που περιέγραψε πώς αντιλήφθηκε τη συνομιλία του με ένα συνάδελφο : "Ήταν απλά ένας άνθρωπος που έκανε θόρυβο....".

Παπαδοπούλου Αλεξάνδρα Φιλόλογος  - Ειδική Παιδαγωγός

Διαβάστε περισσότερα : "Τί σημαίνει για μένα"

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τί είναι η Μέθοδος ABA?

Αγιος Βασίλης έρχεται....ή μήπως όχι? Ποιά τα υπέρ και τα κατά του να πιστεύουν τα παιδιά στον Άγιο Βασίλη?

Ασφάλεια και εκτός σπιτιού